EEN VRAAG?
CONTACTEER ONS»

6 essentials voor elke werkgever

Mensen tewerkstellen en dat op zo’n manier doen dat ze je bedrijfsresultaten een boost geven, het is een opdracht die vaak wordt onderschat.

Want hoe kies je de juiste mensen ? En hoe hou je ze aan boord ? Hoe motiveer je ze ? Hoe zorg je ervoor dat ze met evenveel passie bezig zijn met jouw zaak als jijzelf, zodat het zelfs een beetje hun zaak wordt ?

Hoe communiceren je medewerkers met je klanten ? Nemen ze zelf wel eens initiatief of komen ze met het minste probleem bij jou ? Wordt er goed samengewerkt of zijn er voortdurend discussies ? Hoe leid je dit allemaal in goede banen ?

Het is van zeer groot belang om van in het begin een doordacht en stimulerend (personeels)beleid te voeren. Afspraken en gewoonten die in die eerste fase worden gemaakt, zullen zich immers vastzetten en kunnen later nog maar moeilijk worden aangepast.

Als je daarbij rekening houdt met volgende 6 essentiële tips, leg je alvast een solide basis. 

  1. Hou het eenvoudig en duidelijk

 Grote bedrijven doen vaak een “zero-based-oefening”. Hoe zouden we ons organiseren als we terug van scratch mochten beginnen ? Als je er als kleine onderneming van in het begin een aandachtspunt van maakt om elke complexiteit en onduidelijkheid in afspraken en werkprocessen te weren, zal je daar onmiddellijk èn op lange termijn de vruchten van plukken.

  1. Denk bewust na over elke communicatie

 Het belang van regelmatige en heldere communicatie aan medewerkers wordt dikwijls onderschat. Goed begrepen boodschappen zijn nochtans een krachtige hefboom naar succesvol ondernemen. Bepaal waarover je wil communiceren en kies het goede tijdstip, de meest effectieve vorm en de juiste doelgroep.

  1. Ga aan de slag met het aanwezige talent

Iemand die mag doen waar hij talent voor heeft, presteert beter. Ga samen met je medewerkers op zoek naar hun talenten en laat ze die verder ontwikkelen zodat ze in hun job volledig tot hun recht komen.

  1. Maak van je medewerkers bedrijfsambassadeurs

Medewerkers die de bestaansredenen en doelen van een bedrijf kennen en de kans krijgen er hun stempel op te drukken, zijn fier op wat ze verwezenlijken. Zet mijlpalen en vier successen. Zo worden je medewerkers je beste ambassadeurs. 

  1. Creëer een inspirerende werkplek

Een goede sfeer en fijne collegialiteit zijn factoren die de productiviteit positief beïnvloeden. Een warm onthaal, een mooie en aangename werkomgeving, een gezellige lunchruimte, gedeelde bedrijfswaarden, een vleugje humor, lekkere koffie en verzorgd sanitair zijn allemaal zaken die hiertoe kunnen bijdragen.

  1. Werk aan een professionele klantrelatie

Bekijk je business eens vanuit het perspectief van de klant. Breng in kaart wanneer en op welke manier (potentiële) klanten contact hebben met je bedrijf. Bepaal bewust en expliciet hoe je wil dat die contacten verlopen en welke ervaring je je klant wil bieden. Implementeer deze processen en volg ze regelmatig op.