EEN VRAAG?
CONTACTEER ONS»

6 TIPS VOOR EFFICIËNTE COMMUNICATIE MET JE MEDEWERKERS

Efficiënt overleggen en goed communiceren zijn een kunst. Boodschappen die niet juist begrepen worden, kosten handenvol geld. Spreek (en schrijf) daarom klare taal.

  1. Verzorg je formele speeches.
    Bereid je presentaties goed voor en breng ze met overtuiging. Wees creatief en verras je publiek, zo blijft je boodschap beter hangen.
  2. Speel kort op de bal.
    Maak er een gewoonte van om onmiddellijk feedback te geven en wacht niet tot het jaarlijkse evaluatiegesprek. Uit je waardering bij goede prestaties maar durf ook zeggen wat je minder vond.
  3. Zorg voor een goede vergaderhygiëne.
    Begin stipt en werk met een vooraf opgestelde agenda. Duid een voorzitter, een verslaggever en een timekeeper aan. Zet de juiste mensen rond de tafel, niet meer, niet minder.
  4. Haal het maximum uit individuele gesprekken.
    Bereid elk gesprek voor. Trek voldoende tijd uit in een rustige omgeving waar je niet wordt afgeleid. Besluit het gesprek met een samenvatting en concrete afspraken. Volg deze consequent op.
  5. Kies het juiste communicatiekanaal.
    Stem het medium af op de doelgroep en de aard van de communicatie. Voor korte, eenvoudige boodschappen aan een grote groep kan je mail of sms gebruiken. Voor complexe of gevoelige materies is een mondelinge toelichting meer aangewezen.
  6. Duld inspraak.
    Communicatie gaat in twee richtingen. Laat toe dat je medewerkers (kritische) vragen stellen. Waardeer hun inbreng en betrokkenheid. Blijf in alle omstandigheden authentiek.