Consultancy

We doen het echt goed als bedrijf.

Wanneer je als ondernemer jaar na jaar mooie resultaten neerzet en langzaam maar zeker groeit, voel je niet altijd de noodzaak om dingen te veranderen. Gewoon verder doen zoals je bezig bent, lijkt de beste keuze.

Datum
16.5.2022
Everyday is a chance to do better.

Wanneer je als ondernemer jaar na jaar mooie resultaten neerzet en langzaam maar zeker groeit, voel je niet altijd de noodzaak om dingen te veranderen. Gewoon verder doen zoals je bezig bent, lijkt de beste keuze.

Je komt pas in actie wanneer je vaststelt dat sommige zaken toch niet zo goed lopen. Er is veel verloop, medewerkers zijn niet tevreden, de samenwerking tussen verschillende afdelingen of teams loopt stroef, je ervaart zelf stress, klanten klagen over de service, je ondervindt meer en meer concurrentie op de markt, kosten lopen op.

Zelfs als bovenstaande symptomen om je wakker te schudden niet aanwezig zijn, is het toch een goed idee om continu aandacht te hebben voor de diverse aspecten van een professionele bedrijfsvoering en deze te optimaliseren.

Een eerste belangrijke stap hierbij is om voor jezelf uit te maken welke richting je uit wil met je bedrijf. Wil je wel blijven groeien? Of zet je liever in op kwaliteit, innovatie of duurzaamheid? Eens je voor jezelf de vlag hebt geplant en goed weet wat je wil bereiken op korte en middellange termijn, is het belangrijk om hierover duidelijk te communiceren met je mensen en met hen te bekijken hoe zij individueel of met hun team kunnen bijdragen aan het realiseren van de bedrijfsplannen. Maak het heel concreet en spreek met elke medewerker af wat je van hem of haar verwacht. De richting is dan bepaald en (tussentijdse) resultaten worden opgevolgd.

Doelen worden maar gerealiseerd als er op een efficiënte manier naartoe wordt gewerkt. Processen en afspraken moeten permanent gemonitord, geëvalueerd en bijgestuurd worden. Kunnen we het eenvoudiger, sneller, goedkoper doen? Bestaan er goede afspraken tussen de teams en medewerkers zodat er geen zaken dubbel lopen? Hoe zit het met de foutenmarge in uitvoering en oplevering? Worden er kosten gemaakt die kunnen worden vermeden? Geef medewerkers de opdracht om ook zelf met verbeteringsvoorstellen te komen.

Een betrokken medewerker is er twee waard. Regelmatig op een goede manier feedback geven, waardering laten blijken en de teamspirit bevorderen, zijn maar enkele hefbomen om de motivatie te stimuleren en mensen het beste van zichzelf te laten geven.

Tenslotte moet je als bedrijfsleider verder durven kijken dan vandaag en dan het eigen bedrijf. Hoe evolueert de markt? Welke vernieuwingen en investeringen zullen ervoor zorgen dat je koploper kan worden en blijven?

Dit zijn maar enkele benaderingen om ervoor te zorgen dat je morgen een betere versie van je bedrijf kan laten zien. Je kan niet alles tegelijk. Wat is voor jou op dit moment het beste project om mee te starten en op de focussen? Een reis van 1.000 mijl begint met een eerste stap. Stilstaan is achteruitgaan. Een kleine verandering kan grote impact hebben.