Workshops

Wil je echt iets gedaan krijgen? Dan communiceer je zó.

We communiceren altijd. Ook als we niets zeggen. Soms nog meer als we niets zeggen.

Datum
9.5.2022

Bedoeld of onbedoeld, bewust of onbewust een boodschap overbrengen aan iemand anders.

We communiceren altijd. Ook als we niets zeggen. Soms nog meer als we niets zeggen. Een collega komt ’s morgens toe op het werk, zijn gezicht staat op onweer, hij zegt niets.We vragen ons af of er iets scheelt, meer nog: we weten dat er iets scheelt.

Wat we zeggen en hoe we ons gedragen beïnvloedt het gedrag van anderen en beïnvloedt wat anderen tegen ons zeggen en hoe ze het zeggen.


De 3 stappen in het geven van feedback:

Opgelet! De startvraag bepaalt de toon van het gesprek.

Vertrek dus vanuit een respectvolle houding. Hoe denk je iets te bereiken?

 

1.    Vertel wat er aan de hand is.

‘Je bent een halfuur te laat op ons teamoverleg. De vorige keren was je ook niet op tijd.’

OF

‘Je bent weer een deel van het materiaal vergeten meenemen naar de klant.’

 

2.    Zeg wat daar het gevolg van is.

‘Je laat iedereen wachten en je mist belangrijke informatie. Collega’s vragen zich af wat er aan de hand is.’

OF

‘Je collega moet het nabrengen met als gevolg tijdverlies en bijkomende kosten.’

 

3.    Zeg wat je zou willen dat er gebeurt.

‘Kunnen we afspreken dat je in het vervolg op tijd komt of dat je verwittigt als het om een goede reden niet lukt?

OF

‘Kan je in het vervolg de leveringsbon stap voor stap overlopen zodat je niets over het hoofd ziet?

 

Een behulpzame houding kan ook helpen. Waarom lukt het niet? We werken er samen aan. We lossen het samen op.

En vergeet niet:als je communiceert is ook luisteren belangrijk. Durf doorvragen tot het echte probleem op tafel ligt.